Suzukihelgen i Trollhättan blir 28-29 mars 2020. Boka in datumet redan nu!
Anmälan öppnar i januari. Begränsat antal platser.
Välkommen!
Suzukihelgen i Trollhättan blir 28-29 mars 2020. Boka in datumet redan nu!
Anmälan öppnar i januari. Begränsat antal platser.
Välkommen!
”Varje elev får en individuell lektion per vecka. Läraren övertar förälderns roll som förebild och visar bägge parter hur de ska arbeta hemma, samt stimulerar med sin kunskap och sin entusiasm.”
På denna lektion bör föräldern vara delaktig och på något sätt dokumentera lektionen. Anteckningsbok, spela in eller filma. Välj det sätt som passar er familj bäst.
”Undervisningen inleds med en kurs för föräldrarna, som utbildas av läraren till barnets handledare och hjälpare. Barnet imiterar föräldern vid första inlärningen. Lyssnande och inlärning sker tillsammans med föräldern, som är närvarande vid lektionerna.”
Skillnaden mellan ”traditionell undervisning” och suzukiundervisning är framförallt förälderns roll. Om inte förälder, lärare och barn samarbetar så blir det ingen suzukimetod. Elev, förälder och lärare har sitt eget revir. Samarbetet fungerar bra om alla respekterar varandra.
Föräldern är nyckeln och experten på hur det fungerar hemma. Det är också föräldern som skall få barnet att vilja öva varje dag. Violinisten byggs hemma och föräldrarnas roll är att skapa samma miljö som krävs för att lära sig ett språk. Lärarens revir är allt pedagogiskt.
Sommarlovet har nu börjat och det är viktigt att försöka hålla i övningen även under ledigheten.
Här kommer några tips för att hålla igång övningen i sommar:
”På samma sätt som varje barn lär sig tala, kan det lära sig musik. Av största vikt är omgivningens uppmuntran och tilltro till barnets möjligheter att utveckla sin förmåga.”
Många vuxna är blockerade av ”jag är inte musikalisk”. En del föräldrar har berättat när de fick testas för skolkören och alla barn testades i att sjunga. Varje barn fick en stämpel på sig. Antingen fick man vara med eller så fick man lyssna och vara tyst för att man inte “kunde” sjunga.
Trollhättans Suzukiförening bjuder in till en mysig spelhelg för barn som spelar gitarr och fiol enligt Suzukimetoden. Vi håller till på vårt fina kulturhus N3 som har mycket bra lokaler för att det ska bli en lyckad helg. Vi välkomnar barn som spelar på alla nivåer inom suzukimetodiken.
Datum: 6–7 april 2019
Plats: N3, Nohabgatan 15, Trollhättan
Instrument: Fiol och gitarr på alla nivåer
Välkomna till N3 önskar Trollhättans Suzukiförening!
Läs mer om helgen och anmäl dig här!
”Då människans förmåga börjar utvecklas redan vid födseln, läggs i suzukimetoden den största vikt vid en kärleksfull och musikrik miljö från denna tidiga ålder. Detta är förberedelsen till den egentliga undervisningen, som bäst kan påbörjas i 3-5-årsåldern.”
Suzukimetoden kallas även för modersmålsmetoden. Miljön vi som föräldrar och lärare skapar runt barnet är viktig. Vi försöker att eftersträva samma förutsättningar som när barnet lär sig sitt modersmål. Därför är lyssnandet så viktigt!
”Alla stycken i Suzukirepertoaren repeteras ständigt. Elevens repertoar ökar därför hela tiden.”
På samma sätt som repetition är viktigt för vårt språk, är det viktigt för musiken. Om man inte repeterar ord eller toner/teknik så kan man inte komma ihåg grunden. För att denna metod skall fungera måste alla stycken hållas igång hela tiden.
Att spela inför en publik skall kännas som en naturlig del i spelandet.
”Eleverna skall ges tillfälle att framträda inför publik så snart som möjligt. Det kan ske helt informellt i hemmet, inför gruppen eller i större sammanhang med många medverkande. Som publik får eleven meningsfulla tillfällen att lyssna till musik.”
Vi människor är väldigt snabba på att jämföra oss med varandra. Suzukimetodens material inbjuder till detta eftersom alla spelar efter samma böcker. Eleverna delas ofta in i grupper efter hur långt de har kommit spelmässigt.
Små barn jämför sig med ett konstaterande medan större barn och vuxna lägger mer värdering i jämförelsen. Alla barn är olika och skall få vara olika. Att jämföra barn med varandra visar bara på vart eleven befinner sig just nu, inte deras fulla potential. Det visar heller inte hur mycket de har kämpat eller övat för att komma dit de är idag. Suzukimetoden handlar inte om tävling eller att komma först. Det handlar om respekt, att alla kan och att vi måste samarbeta och hjälpas åt. Vi människor är olika och har olika svårt för olika saker. Lärare och föräldrar behöver hjälpas åt att poängtera detta för barnen om dessa tankar uppstår.